De Belgische ingenieur Kris Capelle heeft wellicht de meest stresserende en belangrijkste maanden uit zijn carrière achter de rug. Capelle werkt voor het Europese ruimtevaartagentschap ESA en is ondermeer verantwoordelijk voor de dockingoperaties van de eerste Europese Automated Transfer Vehicle (ATV). Toen de eerste ATV, ook wel Jules Verne genaamd, zich op 3 april automatisch koppelde aan het Russische segment van het ISS ruimtestation viel deze gevaarlijke operatie onder de verantwoordelijkheid van deze Vlaming die zich op dat moment in het ESA controlecentrum in Toulouse bevond. Twintig jaar geleden begon Kris Capelle aan een militaire loopbaan waarna hij de kans kreeg om als telecommunicatie-ingenieur te gaan werken voor de ESA. Net als bij de koppeling begin april leidde Capelle ook de ontkoppeling van de Jules Verne die plaats vond op 5 september 2008.
Deze eerste ATV bracht, nadat deze op 9 maart 2008 werd gelanceerd door middel van een aangepaste Ariane 5 raket, met succes voedsel, reserveonderdelen, brandstof, zuurstof en water naar het ISS ruimtestation. Tijdens de maanden dat het 13,5 ton zware tuig gekoppeld was aan het ISS werd het meer dan 300 ton zware ruimtestation vier maal in een hogere baan om de Aarde gebracht dankzij de raketmotoren van de Jules Verne. De ruimtevaarders aan boord van het ISS gebruikten de Jules Verne ook als slaapplaats en naarmate het einde van deze eerste ATV missie in zicht kwam werd het tuig opgevuld met afval. Hiermee werden alle doelen van deze eerste ATV missie bereikt en beschikt Europa nu over een betrouwbaar en multifunctioneel bevoorradingsruimtetuig.
België participeert voor 3% in zowel de ontwikkeling als het uitbaten van het ISS ruimtestation en de deelnemende Belgische bedrijven die meewerkten aan de realisatie van de ATV zijn Spacebel, Thales Alenia Space in Hoboken, Euro Heat Pipes, Rhea Systems, LMS en SAS.