Met meer dan 1.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van meer dan 120 miljoen euro is SABCA een heuse reus in de Belgische lucht en ruimtevaartindustrie. Het Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques werd in december 1920 opgericht en de onderneming maakt vandaag de dag deel uit van de Franse Dassault Group. SABCA heeft vestigingen in Brussel, Charleroi en Lummen en is vooral actief in de civiele luchtvaart, ruimtevaart en defensie. Op vlak van ruimtevaart is dit bedrijf vandaag de dag ondermeer verantwoordelijk voor de servobesturing van de Europese krachtige Ariane 5 raket. Door de belangrijke rol die SABCA heeft gespeeld in het Ariane programma is het dan ook aandeelhouder van Arianespace. Naast zijn ruimtevaartactiviteiten is SABCA ook een belangrijke speler in de luchtvaartindustrie. Zo bouwt en ontwerp dit bedrijf structuren, technieken en materialen voor zowel de civiele en militaire luchtvaart, waardoor het bedrijf ook deel uit maakt van het Airbus consortium.
Overzicht bijdrage belangrijkste ruimtevaartprojecten:
Vega
De nieuwe Europese kleine Vega raket moet in de toekomst een belangrijke speler worden in de markt van de kleinere kunstmanen. Europa is vandaag de dag al jaren lang marktleider in het lanceren van grote en zware commerciële communicatiesatellieten. Aangezien er steeds meer kleinere kunstmanen ontwikkeld worden, is Vega hier het Europese antwoord op. SABCA haalde begin 2005 het contract binnen voor de ontwikkeling en kwalificatie van subsystemen voor deze nieuwe raket. Zo zal dit Belgisch bedrijf verantwoordelijk zijn voor de bouw van de stuwkrachtvectorcontrole die de controle verzekert van de raket tijdens de lancering.
Ariane 5
SABCA speelde van in het begin van het Europese Ariane programma al een belangrijke rol. De vestiging van SABCA in Brussel is verantwoordelijk voor de bouw van de servomechanismen die de straalpijpen sturen van de Vulcain hoofdmotoren bij de Ariane 5 raketten. Daarnaast ontwikkelt dit bedrijf ook schokdempers tegen trillingen voor de Ariane 5 raket. SABCA tekende met EADS Space Transportation een contract van 150 miljoen euro voor de productie van deze onderdelen voor een 30 tal Ariane 5 ECA raketten. De Ariane 5 ECA raket kan tot 9,6 ton aan vracht in een geostationaire baan om de aarde brengen. Dankzij het succes van deze draagraket blijft Europa marktleider in het lanceren van zware commerciële kunstmanen.
Ariane 1, 2, 3 en 4
Begin de jaren 70 begon SABCA met het bouwen van onderdelen voor de eerste Europese Ariane raketten. Dankzij deze raketten kreeg Europa toegang tot de ruimte. Vandaag de dag is de vijfde generatie Ariane raketten uitgegroeid tot een heus succes. Voor de Ariane 1, 2, 3 en 4 raketten bouwde SABCA de staartvlakken, stroomlijnkappen en hydraulische servobesturingen die de raketmotoren van alle rakettrappen richten. Voor de Ariane 4 generatie moesten verschillende onderdelen telkens opnieuw aangepast worden door SABCA, aangezien er verschillende versies van deze Ariane 4 raketten bestonden. Daarnaast was het bedrijf ook verantwoordelijk voor de motorophanging van deze draagraket.
Spacelab
SABCA nam ook deel aan het Spacelab programma. Tijdens Spacelab missies werden wetenschappelijke paletten of een ruimtelabo gemonteerd in het laadruim van een Amerikaanse Space Shuttle waardoor wetenschappers belangrijke experimenten konden uitvoeren in een baan om de aarde. SABCA bouwde voor het Spacelab programma het IGLOO systeem dat bestond uit een vat onder druk waarin de temperatuur kon gecontroleerd worden. Dit kon gebruikt worden voor de wetenschappelijke paletten. In totaal bouwde SABCA twee IGLOO units. Tijdens de Spacelab 2, Astro-1, ATLAS-1, ATLAS-2, ATLAS-3 en Astro-2 ruimtevluchten ging telkens één IGLOO segment de ruimte in. Elke IGLOO had een gewicht van 1,1 ton en had een lengte van 3,04 meter.