Het Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques (SABCA) speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van Europa’s nieuwste draagraket. Dit Belgische bedrijf, dat in 1920 opgericht werd, is verantwoordelijk voor de technologie waarmee de straalpijp van de nieuwe kleine Vega raket zal gestuurd worden. Daarnaast levert SABCA ook al vele jaren onderdelen voor de Ariane raketten en is het heel actief binnen de luchtvaart.
In 2009 moet de nieuwe Vega raket zijn debuutvlucht maken en met deze kleine raket wil Europa zich storten op de markt van de kleinere commerciële en wetenschappelijke kunstmanen die nu vooral door Amerikaanse, Russische en Aziatische raketten gelanceerd worden. SABCA bevindt zich nabij de nationale luchthaven van Zaventem en dit bedrijf speelt een zeer belangrijke rol op vlak van Europese ruimtevaart aangezien het zich gespecialiseerd heeft in het ontwikkelen van structuren en sturingsapparatuur voor de Ariane en Vega draagraketten. Eén van de redenen waarom Ariane raketten kunstmanen nauwkeurig uitzetten in een hun baan om onze planeet is te danken aan de kwaliteit van de servobesturing die ontwikkeld wordt bij SABCA. Het bedrijf heeft vandaag de dag een aandeel van 6% in de bouw van de Ariane 5 raketten en het heeft een aandeel van 2,54% in het Europese lanceerbedrijf Arianespace die de Ariane raketten exploiteerd. Deze nieuwe vage raket zal een lengte hebben van 30 meter, een diameter van 3 meter en zal bestaan uit vier rakettrappen waarvan drie zullen gevoed worden door een vaste brandstof.
Europa startte enkele jaren terug met het ontwerp van een nieuwe kleinere draagraket die vrachten van 300 kilogram tot 1,5 ton in een baan om de aarde kan brengen. Deze nieuwe Vega raket zal net als de Ariane raketten gelanceerd worden van op de Europese lanceerbasis Kourou in Frans Guyana en hoofdconstructeur van deze kleine raket is het Italiaanse European Launch Vehicle (ELV). SABCA ontwikkeld voor de Vega raket zogenaamde Electro-Mechanical Actuators (EMA’s) en opvallend is dat deze nieuwe mechanische servoactuators worden niet meer gevoed met olie onder druk maar elektrisch. Doordat SABCA de verantwoordelijkheid op zich heeft genomen van de volledige keten (Li-ion batterij, besturingselektronica en EMA actuator) is het een systeembeheerder geworden waardoor het bedrijf een niet onbelangrijke rol heeft in de ontwikkeling van de Vega raket. België heeft een inbreng van 5,63% in de ontwikkeling van de Vega raket en is hiermee de derde grootste deelnamer aan dit project na Italië en Frankrijk. Daarnaast zijn ook Nederland, Zweden, Spanje en Zwitserland betrokken bij het Vega project.