De Belg Vladmir Pletser mag dan al geen echte ruimtevaarder zijn toch verbleef de man in zijn hele leven al meer dan 27 uur in een gewichtloze omgeving. Pletser maakte in totaal al meer dan 5 000 paraboolvluchten waardoor hij dan ook een echte paraboolveteraan mag genoemd worden. Tijdens dergelijke vluchten verblijft alles wat zich in, een hiervoor aangepast vliegtuig bevindt, gedurende korte tijd in gewichtloosheid. Om gewichtloosheid op te wekken vliegt een zogenaamd 'Zero-G' vliegtuig een van tevoren berekend traject. Hierbij wordt het vliegtuig in vrije val gebracht en de baan die het hierbij beschrijft heeft de vorm van een kogelbaan of parabool. Deze paraboolvluchten zijn een goedkoop alternatief om allerlei technische, medische en wetenschappelijke experimenten uit te voeren. Daarnaast worden paraboolvluchten ook gebruikt om toekomstige ruimtevaarders op te leiden of voor educatieve projecten.
Het Europese ruimtevaartagentschap ESA begon in 1984 met paraboolvluchten en tijdens de vele paraboolvluchten van Vladimir Pletser werden ondermeer 78 medische en fysiologische experimenten op zijn lichaam uitgevoerd. Tot 1988 werden door de ESA in de Amerikaanse staat Texas zes parabool campagnes uitgevoerd met behulp van KC-135 vliegtuigen van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA. In 1998 kon de ESA een Caravelle vliegtuig van het Franse ruimtevaartagentschap CNES gebruiken waarmee de ESA tot 1995 vijftien campagnes uitvoerde. Sinds 1997 maakt de ESA nu gebruik van een Zero-G Airbus A-300 vliegtuig dat zijn thuisbasis in Bordeaux, Frankrijk heeft. Per vlucht worden meestal een dertigtal parabolen uitgevoerd en tijdens elke parabool bevindt de bemanning en alle apparatuur zich ongeveer 20 seconden in gewichtloosheid. Mensen die voor de eerste keer een paraboolvlucht uitvoeren hebben vaak last van misselijkheid waardoor men deze vliegtuigen ook de Engelse bijnaam 'Vomit Comet' geeft. In totaal verbleef Vladimir Pletser al meer dan 27 uur in gewichtloosheid en dat is meer dan de eerste Amerikaanse ruimtevaarders Virgil Grissom en Scott Carpenter of de eerste kosmonaut Joeri Gagarin. Uniek aan de paraboolcarriére van Pletzer is dat hij deze uitvoerde met negen verschillende vliegtuigen waaronder de Russische Iljoesjin IL-76 MDK, de Nederlandse Cessna Citation II, de Oostenrijkse Short Skyvan en de Fouga Magister van de Belgische luchtmacht. In 1986 maakte Pletser zijn eerste paraboolvlucht tijdens de derde reeks paraboolvluchten van de ESA. Meer dan 20 jaar later was hij hoofdonderzoeker voor dertienexperimenten en hield hij 700 experimenten in de gaten tijdens de vele paraboolvluchten.